Za dlouhověkost je označován věk, který přesáhne hranici biologického věku. Aktuálně je tento věk v České republice udáván ve výši 82 let. Do roku 2050 se však předpokládá, že dlouhověkost dosáhne hranice 85 let. Věk dožití roste postupně. Zatímco ještě před 100 lety bylo dožít se stovky takřka nemožné, odhaduje se, že v roce 2050 se 100 let dožije v Česku 15 000 lidí.

Doposud se přitom udává, že maximální délka lidského života se pohybuje okolo 120 let. Všechna ta čísla a odborné studie jsou pěkné, ale nač nám dlouhý život, když jeho kvalita bude mizerná? Jak se dožít vysokého věku v dobrém stavu, tak, abychom si jej mohli co nejdéle plnohodnotně užívat?

Gen dlouhověkosti

To, jak dlouho můžeme žít z jedné významné části ovlivňuje naše genová predispozice a  z druhé půlky náš životní styl, jaký vedeme. Odborné studie vskutku prokázaly, že geny dlouhověkosti vskutku existují. Ty mají moc udržet tělo v kondici do vysokého věku, pozitivně ovlivňují chod lidského organizmu, v těle se udržuje větší hladina antioxidantů a mají větší sílu odolat vzniku vážným chorobám. Tito lidé rovněž vypadají i velmi mladistvě. Gen má v sobě cca ¼ z nás.

Jak se dožít vysokého věku

Bohužel takovou genovou predispozici nemá každý. U všech ostatních platí, že délku jejich života až z 80% ovlivňuje způsob života, čili životní styl. Pro dlouhý život je tedy nutné nevysedávat před televizní obrazovkou a počítačem, ale hýbat se. Fyzická nemohoucnost totiž podporuje zvýšenou úmrtnost starších osob. Vaše strava by měla být pestrá, vyvážená a bohatá na vitamíny, minerály a vlákniny. Nezapomínejte také na dostatek tekutin. Vyhýbejte kávě, kofeinovým nápojům a alkoholu. Pozitivně na lidský organismus působí červené víno, zelený čaj a ženšen. Nekuřte, zato se aktivně pohybujte. Nemusí to zrovna znamenat, že budete zuřivě sportovat, ale každý den byste si měli dopřát alespoň hodinovou procházku na čerstvém vzduchu. Omega-3 a omega-6 mastné kyseliny působí na organismus omlazujícím způsobem, antioxidačně a pomáhají snižovat hladinu tuků. Na dlouhověkost působí i dostatek sexu (bezpečného) a bohatý společenský život. Samota, život bez dětí, rodiny a přátel přispívají rychlejší cestě do hrobu. Celkově je důležité v jaké psychické pohodě se nacházíte. Pozitivní pohled na život, schopnost se radovat z maličkostí a spokojenost, to jsou tajné formule dlouhověkosti. Velmi důležitým faktorem je udržování optimální váhy. Neměli byste být ani obézní, ani příliš hubení. Ze svého života eliminujte stres naučte se jej odbourávat, stejně jako relaxovat a odpočívat.

Prevence

Důležité je, abyste si uvědomili, že dlouhověkost není možné začít honit kdesi po šedesátce, ale starat byste se o sebe měli již od útlého mládí. Neopomíjejte proto ani preventivní prohlídky. 

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *