Kdyby existoval zaručený recept na dlouhověkost, nejspíše by získal Nobelovu cenu. Přesto je jsou známé skutečnosti, které délku života významně ovlivňují. Pakliže se jich budeme držet, máme dost vysokou šanci, abychom se vysokého věku přeci jen dočkali.

Nutno říci, že průměrná délka života člověka se liší nejen mezi pohlavími, ale i jednotlivými zeměmi světa. Maximální délka lidského života se v současné době pohybuje okolo 120 let. Věk lidí v průběhu věků sice stoupá, tento jev však nejde vždy ruku v ruce s kvalitou života, jakou tito velmi staří lidé prožívají. Důležité pro nás proto je, aby náš život nebyl pouze dlouhý, ale i aktivní a hodnotný. Proto, aby takový vskutku byl je však zapotřebí něco udělat. Odborníci se shodují, že základem dlouhověkosti je zdravý životní styl, pozitivní myšlení a správné stravování. Dále je rovněž důležitá jakákoliv tělesná i duševní aktivita. Právě ta totiž vyhlídky na dlouhý život zvyšuje.

Jak se dožít vysokého věku

Elixír mládí a dlouhověkosti se hledá snad od nepaměti a i když v tomto směru udělala velké pokroky a průměrný věk se u nás navyšuje, stále ještě nebyl odhalen. Nutno však říct, že zde máme různé vědomosti, povědomí, léky, kosmetiku, přístroje i metody, které náš vzhled i délku života mohou ovlivnit. Jsou zde i metody, které dokáží odhalit daleko dopředu rizika, kterým se můžeme vyvarovat nebo je alespoň posunout do pozdějšího věku. Faktem však je, že proti biologické predispozici je těžké bojovat a hlavní starosta zodpovědnost o náš život je především na nás. Zde nastává ten největší problém, protože jen málo lidí se ve svém životě dívá nějak daleko dopředu.
Způsob života je soubor několika faktorů, které ovlivňují fyzické i duševní zdraví. Do něj náleží způsob stravování, pohybová aktivita, užívání návykových a stimulačních látek, množství spánku, udržování optimální hmotnosti, schopnosti relaxovat, aktivně odpočívat, množství stresu a mnoho dalších. Náš životní styl ovlivňuje naše zdraví, kvalitu i délku života až z 80%.

Hlavní zásady zdravého životního stylu

  • Pestrá a vyvážená strava
  • vhodná pohybová aktivita
  • Vyvarování se užívání škodlivých látek, včetně nadměrného užívání alkoholu
  • dostatek spánku
  • optimizmus a dobrá nálada
  • vyhýbání se stresu

Co udělat, abychom žili déle?

Zdravý životní styl však nesmíme paušalizovat. Vždy se odvíjí od možností každého jednotlivce. Nutno brát ohled na věk, fyzický a psychický stav, pohlaví a zdravotní stav člověka. Je třeba si ale také uvědomit, že až 90% chorob souvisí se způsobem stravováním. Ať už jde o konzumaci nesprávné kombinace potravin, jednostranným přísunem potravin, nedostatečným stravováním s vyloučením některých potravin (masa, ovoce, zeleniny a podobně). Lidské tenké střevo není uzpůsobeno tomu, aby bylo pouze všežravcem, ale ani aby bylo pouze býložravcem. Důležitou zásadou je – nepřežírat se, jíst střídměji, ale zároveň nehladovějte. Strava by měla být pestrá, vyvážená, bohatá na vitamíny, minerály a vlákninu. Jídlo si vychutnejte. Neházejte je do sebe. Zároveň uvažujte o tom, co jíte, z čeho je to zhotoveno a co obsahuje. Ze svého jídelníčku vynechte rafinovaný cukr – eliminujte bílé pečivo, sladkosti, sladké pokrmy a cukr všeobecně. Do svého pravidelného jídelníčku zakomponujte nejen ovoce a zeleninu, ale i ryby, luštěniny, zelený čaj, červené víno a zakysané výrobky. Pozor, vše by mělo být čerstvé a bez nějakých aditiv nebo glukozo-fruktózového sirupu.
Vedle zdravé stravy je velmi důležité eliminovat stres. Je prostě důležité, abyste byli v psychické pohodě, naučili se relaxovat a odbourávat toto nepříjemné napětí. Stres má za následek snížení imunity, zhoršení trávení i snížení sexuálních pudů. Do krve se vyplavuje cholesterol a další toxické a špatné látky, které negativně ovlivňují stav organismu. Nežijte sami! Pokud si myslíte, že dlouhého věku dosáhnete, když budete single, tak je vás nutno konečně probudit a vyvést z omylu. Podvědomě nás tento stav totiž frustruje a stresuje. Lidé jsou totiž geneticky nastaveni, aby žili v rodině a děti a tento stav se s věkem jen a jen prohlubuje. I proto se domovy staví poblíž mateřských školek a pořádají projekty, v nichž se děti objevují. Nesmíte dovolit, abyste zakrněli. Neustálé vzdělávání, a to i v důchodcovském věku se mocně podílí na zdravé duši i psychice. V neposlední řadě nesmíme zapomenout ani na pohyb a to v jakékoliv podobě.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *