Problém se spaním je pěkně nepříjemné. Umí to pořádně rozhněvat, je to vyčerpávající, frustrující a zdraví ohrožující. Bez dostatku spánku je celý den na nic, bolí nás hlava, pálí nás oči, jsme unavení, nevrlí, roztěkaní, práce se nám nedaří, jsme pomalí a nejsme tak ve střehu jako obvykle, čímž můžeme mít sklon chybovat. Problémy se spánkem máme tendenci podceňovat, ale to rozhodně není správné. Nedostatek spánku nás totiž může odrovnat, jak po zdravotní, tak i po psychické stránce.
Víte, že lidé, kteří v noci naspí průměrně méně než 5 hodin, tak jim hrozí téměř dvojnásobné předčasné úmrtí?

Příčiny nespavosti

Příčiny nespavosti mohu mít různý charakter. Jde o vnitřní aneb vnější příčiny, které kvalitu spánku ovlivňují. Mezi vnější příčiny nespavosti patří nezdravý životní styl, nedostatek fyzické aktivity ve dne, opakované zdřímnutí přes den, vliv prostředí (horká vydýchaná místnost, hluk, světlo a jiné). Nespavost může vyvolat kofein i alkohol či nadměrná konzumace jídla před spaním. Patří sem i nesoulad biorytmů s rytmy spánku. K těm vnitřním patří různé chronické onemocnění, stres, bolest, svědění, dušnost, psychika, neurologická příčina anebo věk. Problém se spánkem mají lidé se syndromem neklidných nohou.

Rizika nespavosti

Nespavost vede k psychické labilitě, depresi a nervozitě. Při opakování několika nocí (bez spánku) za sebou, se objevuje bušení srdce, nervozita, vyčerpání, vznik úzkostných poruch a může to vyvolat i schizofrenii. Lidé, kteří trpí nespavostí nebo v noci jednoduše nespí jak by měli, jsou více náchylní k onemocnění srdce, objevu nepravidelného tepu, vysokého tlaku, infarktu, mrtvici, hrozí jim onemocnění cukrovkou i rakovinou, snižuje se libido i zájem o sex, pleť i celé tělo rychleji stárne a člověk nabírá na váze. Zajímavým jevem je pak emoční plochost, snížená citová angažovanost vůči jiným i změněné posuzování morálních a etických hodnot. Nedostatek spánku se projevuje podobně jako opilost. Pokud ji nebudete řešit, při dlouhodobé nespavosti může dojít k poruše úsudku, kognitivních funkcí i poruchám vnímání.

Příznaky insomnie

  • potíže s usínáním
  • když se ráno probudíte, už nemůžete usnout
  • v noci se často budíte
  • noční bdělost a denní spánek

Typy nespavosti

  • Přechodná nespavost – Nejčastěji ji způsobuje stres, a proto se této nespavosti nemusíte obávat, protože obvykle po nějaké době odezní sama.
  • Akutní nespavost – Tento typ nespavosti se obvykle s nespavostí potýká do 1 měsíce. Zde už byste o pomoc lékaře měli zažádat. Ten pak rozhodne, co dál.
  • Chronická nespavost – Tato nespavost vzniká z důvodu nějakého organického poškození, nebo vlivem deprese. Stav může mít velmi negativní následky na zdraví.

Léčba

S poruchami spánku se v současné době potýká 40% lidí. U valné většiny by přitom stačilo, kdyby upravili svou spánkovou hygienu. O co se jedná? Jde o dodržování několika pravidel:

  • Pokoj, kde člověk spí, by neměl sloužit k práci.
  • Prostředí určené k spánku by nemělo být hlučné.
  • Teplota v místnosti by se měla pohybovat mezi 16 – 20 stupňů Celsia.
  • Prostory by měly být pokud možno co nejpohodlnější.
  • Svůj spánek si načasujte. Je dobré jít spát ve stejnou dobu a vstávat ve stejnou dobu.
  • Krátké zdřímnutí během dne je zdravou součástí mnoha lidí. Pozor však, u lidí s nespavostí mohou falešně nahrazovat noční spánek, což pak ve výsledku noční spánek může zhoršit.
  • Do svého režimu zařaďte cvičení. Ideální jsou večerní procházky. Pozor však, před spaním by cvičení usínání ztížilo.
  • Kouření nespavost ještě více prohloubí.
  • Kofein a alkohol na spánek moc dobře nepůsobí.
  • Před spaním jezte nejpozději 4 hodiny před ulehnutím a rozhodně večer nekonzumujte těžká jídla.
  • Do ložnice nepatří ani televize, ani počítač.

Léky na spaní

Léky na spaní by měly být až krajním řešením, když nic jiného nepomáhá a u těch stavů, kdy se nespavost stává chronickou. Bohužel s léky převládá jen lehký spánek, méně pak hluboký spánek a ještě méně pak spánek se sny. Tabletkami byste proto neměli spánek nahrazovat, pouze je užívejte jako pomocníka pro obnovu spánkového rytmu, v případě, že dřívější pokusy selhaly. Je zde velké riziko závislosti.

Další články z rubriky

Štítky: , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *