Zvýšená potřeba denního spánku je klasickým projevem noční nespavosti. Jde však o poměrně záludný příznak. Ve skutečnosti denní zvýšená únava a ospalost mohou být projevy i celé řady jiných zdravotních komplikací. Pakliže vás únava a ospalost přepadá během dne opakovaně, rozhodně byste ji neměli podceňovat a měli byste zvážit, zda by nebylo rozumné navštívit nějakého odborníka.
Únava a ospalost během dne není pouze výsadou starších lidí, kteří již nemají tolik síly a energie jako mladší ročníky, tento problém se zdá být aktuálně globální.

Příčiny tohoto stavu

Na prvním místě u těchto stavů je nedostatek spánku, nekvalitní spánek stres, zdravotní problémy, psychické a fyzické problém, k nimž došlo v průběhu dne, špatná životospráva, špatná fyzická kondice, nedostatek pohybové aktivity, nepravidelní denní a jídelní rytmus, vysoká konzumace alkoholu, a pak vše ovlivňuje  věk.

Proč ještě vzniká únava a ospalost?

  • Ospalost a únava může být reakcí i na přílišný stres. Tělo, když už nemůže, tak do spánku uniká s touhou po úlevě od stresu.
  • Unavení a ospalí jsou i chudokrevní lidé, protože nemají dostatek hemoglobinu, který by byl schopen přenést potřebné množství kyslíku.
  • Všichni milovníci kofeinu by měli vědět, že ranní káva je dobrý stimulant, ale jestliže je těch káv za den víc než 4, efekt je opačný. Pozor dávejte také na čaje, kofeinové nápoje a a energetické drinky.
  • Za vším může být i prokletá štítná žláza. Právě její dysfunkce může za to že člověk trpí únavou, vyčerpáním a ospalostí.
  • Onemocnění srdce.
  • Syndrom neklidných nohou.
  • Chronický únavový syndrom.

Jaké jsou příznaky?

Základem je samozřejmě únava a ospalost doprovází vyčerpání, ztráta energie, apatie, bolesti svalů, hlavy a kloubů. Nemocný  začíná být apatický, čili se přestává o vše zajímat (přestává o sebe pečovat). Pocit únavy se podobá té únavě vzniklé po náročném fyzickém výkonu, práci přesčas, po nemoci a podobně.

Co dělat s únavou a ospalostí?

Nepodceňujte ji! Rozhodně navštivte lékaře, jen on může odhalit  o jak závažný problém se jedná. Podle toho se pak můžete zařídit.

Základním řešením v boji s nespavostí je úprava životosprávy, dostatečný pitný režim, eliminace alkoholu a sladkých nápojů. Pokud pijete velké množství kofeinových nápojů, omezte i je. Odpočinkovou pauzu i v průběhu dne si mohou dovolit pouze ti, jež se v noci nepotýkají s nespavostí. I když je váš věk v kategorii seniorů, to přece neznamená, že byste se nemohli hýbat. Procházky pozitivně působí na vitalitu, energii, správný spánek a potlačení únavy. V boji proti únavě a ospalosti pomáhá i dechová cvičení. Zapomenout samozřejmě nemůžeme na zdravé a pravidelné stravování. To by mělo být plné plnohodnotných potravin, harmonicky vyvážených, plných živin a vitamínů. Důležitým prvkem jídelníčku je dostatek čerstvé zeleniny a ovoce. 

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *